Create an Account
8. februar 2024

Hvordan kan vi på en enkel måte i hverdagen lage mat basert på rene råvarer? Hva gjør egentlig den ultraprosesserte maten med oss?  Hvordan påvirkes fordøyelse og den psykiske helsen av stress, og hvordan roer vi ned?

 

Vi har laget et kurs som lærer deg å lage gode alternativer til den ultraprosesserte maten slik at du får en enklere hverdag. Sammen skal vi lage mat basert på rene råvarer, kjøtt og fisk og vegetariske retter*, i tillegg til at vi skal snakke om hvorfor og hvordan råvarene påvirker vår fysiske og psykiske helse. Det vi drikker er også viktig for helsen og vi skal lære om hvilken innvirkning ulike drikkevarer har på hjerne, fordøyelse og nervesystem.

 

I et helhetsperspektiv, handler ernæring og helse om mer enn mat. Langvarig stress påvirker både fordøyelse, fysisk og psykisk helse. Vi vil gjennom teori og praksis lære deg hvordan du kan roe ned nervesystemet og redusere det bevisste og ubevisste/skjulte stresset.

 

Temaer:

  • tarmbakteriene og hva som skjer når det blir ubalanse (dysbiose)
  • sammenhengen mellom tarmbakterier, fordøyelse, og mat – og fysisk og psykisk helse
  • hva den ultraprosesserte maten inneholder og ikke inneholder, og hvordan det påvirker oss. Visste du for eksempel at for mye potetgull eller chips kan føre til at tarmen ikke danner et viktig stoff som roer ned hjernen?
  • hvordan matinntaket har endret seg de siste hundre år og hvordan dette har påvirket energien i maten
  • Viktigheten av det vi drikker og hva vi kan drikke for å aktivere fordøyelsen og hjernen (det er ikke bare kaffe) og roer nervesystemet
  • Fasting og tidsbegrenset spising. Vi legger opp til ca.15 timer mellom siste måltid og det første dagen etter.
  • Konsekvensene av stress og hvordan vi kan redusere det
  • Teori og øvelser knyttet til autonome nervesystemet og vagusnerven

 

Hva skal vi lage:

  • melkesyregjærede grønnsaker
  • surdeigsgjæret brød og glutenfritt brød
  • ulike matretter med kjøtt fra gården, fisk fra havet og ulike grønnsaksretter
  • hjemmelaget pålegg som kjøttpålegg, leverpostei, majones og majonesbaserte salater, hjemmelaget syltetøy oa.

 

 *Vi lager også alternativer til allergier og intoleranser.

 

Ta med deg to rene glass med lokk, – et glass til surdeigsstarter og et glass på ca 1/2 liter med stor åpning slik at du får knyttneven nedi – f.eks  Norgesglass.

 

Påmelding til opaker@opaker.no innen den  27.mars. 

Pris: kr. 7.500 (introduksjonspris).
Dette inkluderer overnatting i dobbeltrom, alt av råvarer og måltider. Maks 12 deltakere. For å gjennomføre kurset er det et minimum på 8 deltakere. Dersom du har allergier, må du varsle om dette ved påmelding.

 

Kursansvarlig er Lise Skaalrud, Eva Fjeldstad og Kjersti Rinde Omsted

 

Lise Skaalerud er utdannet kokk med videreutdanning på kjøkkensjeflinjen
ved Norsk hotellhøgskole og bedriftsøkonomi BI.
Hun har sammenlagt jobbet 12 år innen hotell og restaurant
i Norge og har i tillegg jobbet ved fransk restaurant utenfor Lyon.
Lise studerte fransk ved UIO. Hun har erfaring fra både
klassisk kjøkken, vegetar og vegansk mat.
Lise er også utdannet massør, healer og NLP coach
og har sammenlagt bodd ca 20 år i utlandet,
samt foretatt lengere reiser i utlandet av åndelig karakter.

 

 

 

Eva Fjeldstad har vært opptatt av sammenhengen mellom
mat og helse i snart 40 år. Siden 2005 har hun arbeidet med fysiske og psykiske fordøyelsesrelaterte helseproblemer.
Hun har skrevet to bøker om temaet: «Takk for Maten?»
og «Takk for maten!» og driver nå utstrakt
kurs- og foredragsvirksomhet.
Hun har også laget nettkurs om tarmhelse.

Eva har undervist terapeuter i testanalyser av forsinket matvareallergi og har forelest ved Tunsberg Medisinske Skole, Biopatutdanningen. Hun er også sosionom, har lederutdanning fra BI, og hun hadde ulike lederstillinger i Kriminalomsorgen i over 20 år før hun begynte å studere medisin og utdannet seg til homeopat.

 

Kjersti Rinde Omsted har bakgrunnen som bioingeniør, lang erfaring med mat/kosthold, matproduksjon, og er veileder i mestringsmedisin.
Hun driver sammen med mannen sin gårdene Bjerke og Opaker Gård i Solør. Her drives det regenerativt jordbruk, og etter mange år med regenerering av økosystem inkluderer de nå også menneskene i regenereringen.
Kjersti vil lære oss de tibetanske ritene under oppholdet. Hun tilbyr også enhetsterapi/mestringsmedisin.
Mestringsmedisin er en helhetlig tilnærming til helse som omfatter regulering av det autonome nervesystemet, trening, avspenning, ernæring og sansestimulering, arbeid med tanker og følelser og indre verdier. Grunnsyntesen er behandling av hele mennesket, -kropp, sinn, ånd via energi (energimedisin), og bygger på hjelp til selvhjelp.

20. august 2023

Norges to første retreat i fasteimmiterende diett er vel gjennomført, og på nyåret er du velkommen til å delta på vårt tredje.
Det faglige innholdet er basert på boken til Inge Lindseth og Susann Stave «Fem dagers nullstilling«.
Dagene under oppholdet gir deg god innføring i faste og fasteimmiterende diett, ernæringskunnskap, stress og det autonome nervesystemet, forebyggende helse, mindfullness, yoga, tibetanske riter, mentale muskler og mye mer. Les gjerne mer om foredragsholderne her.

 

Hva er fasteimiterende diett?

Fasteimiterende diett (FID) er en form for spisende faste som varer i fem dager. Du spiser fire små måltider per dag med et bestemt næringsinnhold, som ikke er større enn at du fortsatt får gode fasteeffekter. Slik faste kan være mer skånsom og lettere å gjennomføre enn vannfaste, hvor du ikke inntar fast føde. Maten du spiser under fasten er vegansk, inneholder en bestemt, liten mengde proteiner og består av av ulike matvarer og kosttilskudd (valgfritt) som har mulige fasteforsterkende effekter.

Hvorfor faste?

Mat er mer enn næring. Mat er også kommunikasjon.

Kroppen tolker omgivelsene sine så godt den kan, og bruker dette til å tilpasse seg best mulig det som kommer. Når vi faster, gir vi kroppen signaler om at det er lite mat tilgjen­gelig. Kroppen endrer modus. Siden kroppen ikke kan vite når den får mat neste gang, gjør den tilpasninger slik at du skal klare å overleve lengst mulig, selv uten næring. Det handler ikke bare om at den sparer på og omfordeler ressursene den har, men den skjerper seg også, slik at helsa kan bli bedre. Kort sagt gjør faste at kroppen blir mer motstandsdyktig. Flere opplever også effekter på generelt velvære, betennelser og smerte.

For påmelding og mer info se fidretreat.no eller send en e-post til fidretreat@gmail.com

Her kan du lese mer retreatet da Aftenposten tok turen på retreat i nå i august. 

Tilbake til toppen